Guide on how to be productive

(Written by a procrastinator)

Вторият срок за мен е времето, в което осъзнавам колко неорганизирана личност съм всъщност – прибирам се вкъщи в осем вечерта, лягам рано, спя до късно, отделям не повече от два-три часа за учене сутринта и следователно уикендите ми вместо дни за почивка се превръщат в такива за наваксване преди поредния тест. Но тази учебна година реших да променя това и първите две седмици (не е за вярване) се справям! Не гарантирам, че следните съвети биха помогнали на всеки, но свършиха добра работа при мен, уж организираното момиче, което все пак отлага всичко до последния момент.

Processed with VSCO with a6 preset
source: mapoftwenties.tumblr.com

Новостите, които въведох в рутината ми, не са много, но са достатъчно, за да ме карат да се чувствам продуктивна. Като за начало си купих планер. Сигурно съм казвала сто пъти и вероятно още толкова ще спомена за в бъдеще колко много обичам да съставям списъци; открих, че това да си записвам задачите за деня на едно място много ми помага да не ги отлагам. Това се дължи на факта, че съм обзета от желанието да финиширам всяка една от тях навреме и после да мога да се отдам на нещо по-интересно за мен като гледане на YouTube клипове, четене на книга или писане.

Друго нещо, което много ми помага, е поставянето на целеви срокове за свършване на дадена работа. Има случаи, в които проточвам писането на домашно по математика в три часа, макар и да е възможно да бъде свършено в едва един. И причината за това е, че се разсейвам със слушането на музика, че отварям някой чат „само за да отговоря“ и половин час по-късно още пиша там, че подценявам времето, което ми остава, и се възнаграждавам с почивки дори след най-малката привършена работа. Но когато си кажа, че ще напиша дадено домашно в рамките на толкова време, аз сядам, приключвам го дори по-бързо от планираното и после имам възможността да мързелувам колкото си искам.

Най-големият подстрекател на отлагането е несъмнено интернетът, но открих начин как сама да се държа далеч от него.  Ключът е в това си онлайн, когато всички други не са – рано сутрин след събуждане, следобед след връщането от училище, когато повечето са на някакъв вид извънкласно занимание или просто пишат домашни. Тогава нямаш какво да разглеждаш на стената си, никой не отговаря на съобщенията ти и освен ако не си влязъл в YouTube (не го правете), сам би стигнал до заключението, че можеш да вършиш нещо много по-полезно и продуктивно.

Възнагражденията са важна част от процеса на ученето – при различните хора те могат да бъдат различни спрямо интересите или нуждите им – при мен те или са шоколадови десерти, защото обожавам сладко, или десетминутни почивки, през които отивам да си поговоря с нашите или просто изслушвам и си пея няколко песни. От личен опит знам обаче, че не е добре да се отварят каквито и да е социални медии през тези кратки почивки, защото така те много лесно биха могли да се удължат.

Това дали ще искаш да оставяш ученето за по-късно обаче зависи изцяло от теб. Всеки човек, намерил своя най-ефективен метод за възприемане на новата информация, който с желание сяда да научава нови неща всеки ден, определено не среща толкова трудности, колкото хората като старото ми Аз, които мислят учебния материал за ненужен в бъдеще и забравят всичко от него в момента, в който затворят учебника. Ученето с желание е първата стъпка към предотвратяването на отлагането за по-късно. Много от вас биха си казали, че това е нещо невъзможно, но всичко е постижимо, стига човек да има мотивация за него. Замислете се какво ви надъхва. Може да е нещо на пръв поглед незначително (като отговарянето на по-сложните въпроси в „Тривиадор“) но ако то ви кара да седнете и да си научите по даден предмет за самите знания, а не за оценката, значи е достатъчно. Много жертви се изискват в замяна на това да си продуктивен, но от личен опит мога да кажа, че всички те си заслужават.

Имам чувството, че идеята за тази статия не е изцяло моя, защото доста често сме говорили по темата с Лин, затова изпитах нуждата да я спомена в края на поста. Който иска да види и нейни съвети, свързани с училище, може да прочете тази, тази и тази нейна публикация!

2 thoughts on “Guide on how to be productive

  1. Страхотен пост! Няма как да не призная колко обичам да съставям списъци и да организирам времето си, но понякога забравям да си поставям малки цели за да стигна до финалната голяма. Вдъхнови ме да започна да го правя.☺️

    Liked by 1 person

Вашият коментар

