Моментно вдъхновение

Случвало ли ти се е да ти хрумне някаква идея, но докато дойде времето за реализацията ѝ, интересът ти да се е изпарил? Защото при мен това става редовно.

И не говоря само за блог постове, които зарязвам след петото изречение, но и за други дейности – понякога изпитвам нуждата да нарисувам нещо, но в мига, когато молива ми докосне хартията, вече не знам дори какво съм искала да скицирам; често ми се случва да отварям книга с намерението да я прочета половината и накрая да я затворя след едва-две страници. Мога да изброя още много примери, но нека спра тук.

За първи път се замислих над темата вчера, докато работех по поредната си публикация, за която все още не знам дали искам да постна, или не. Осъзнах, че за пети пореден ден се опитвам да я завърша, а това е много време дори и за мен. И като се замислих защо е така, стигнах до заключението, че публикацията ми не е от онези, които са обитавали мислите ми всеки свободен момент, докато не седна да ги напиша. Напротив – тя беше точно от онези, основани на случайни идеи, които съм имала – достатъчно прилични, за да ги запомня, но не толкова „гениални“, че да ги обмислям през цялото време.

Резултатът – монотонно звучаща статия, която въпреки че е почти готова от вече няколко дни, още нямам смелостта да покажа на някого и след това да кача. Но защо, при положение, че не за първи път ми се случва да пиша нещо за повече време? Защото разглеждайки старите си публикации, осъзнах, че много от тях са написани точно благодарение на едно такова „моментно вдъхновение“. Без замисъл зад тях и без много вложено старание, а просто за пълнеж.

Не казвам, че това явление задължително трябва да е нещо лошо. Ако човек седне и обмисли по-добре случайната си идея, преди да започне да я реализира, от нея могат да станат чудеса. Но в моя случай изобщо не се стигаше до тази част – аз се хващах за малката насока, която съответното хрумване ми даваше, за да напиша кратък текст, чиято единствена цел беше да запълва празнините между стойностните ми статии или да компенсира липсата на активност в блога от моя страна.

Разбира се, припомняйки си тези публикации след време, не съм изпълнена от гордост. От една страна ми се иска да ги изтрия, но не смятам да го правя някога (така мога да следя „прогреса“ си все пак).

До какво заключение стигнах? Че занапред няма да се захващам за такива „моментни вдъхновения“ освен ако не съм ги обмислила добре от-до. Защото няма по-неудовлетворяващо чувство от това да не успееш да реализираш даден замисъл. А още по-лош случай от този е, когато въпреки всичко се насилиш и накрая публикуваш поста, но веднага след това осъзнаеш, че това не е най-доброто, което можеш.

В бъдеще ще пиша не за да спазвам график. Не за да публикувам нещо ново, защото отдавна не съм го правила. Не за да изпълнявам нечии чужди очаквания.

Ще пиша, когато имам вдъхновение. Когато имам какво да кажа. И не на последно място – когато искам да изразя себе си.

da51b1e4f4b79332076c85f86d3b5fb3
източник; празно ми седи без снимка, затова не особено връзващ се с темата цитат ще свърши работа.

ПП: Осъзнавам, че напоследък не говоря тук за неща, за които бих разказвала по принцип като книги, музика и събития от живота ми. Истината е, че отдавна искам да започна да обсъждам такива теми в сайта си и началото на новата година ми даде добър повод да го направя. Някои хора ме питаха дали това означава, че променям концепцията на блога си – отговорът е „не“. Просто понякога се нуждая от почивка от всичките ревюта, life update-и, препоръки и така нататък.

ППП: Помните ли статията за блогърството, която споменах тук? И аз я бях забравила. Но ето на този линк можете да я прочетете, ако имате интерес. (Ще се радвам и да разгледате останалата част от сайта на списанието, в чието поддържане вземам участие).

Вашият коментар

